Page 70 - T+T_05_2012

Basic HTML Version

T+T
T e c h n i k a a t r h
4 / 2 0 1 2
Kamiony jezdí pomaleji
než
před deseti lety,
přesto je dnes
nákladní doprava rychlejší
Celé odvětví silniční přepravy a logistiky
dostálo za posledních deset let výrazných
změn. Které z nich byly pro české doprav-
ce nejzásadnější, jsme se zeptali Richarda
Macko, ředitele dopravy logistické společ-
nosti Šmídl.
Jak se za poslední dobu proměnil
obor, ve kterém působíte?
d
RM: Velmi výrazně, dopravci stále více
nabízejí nejen přepravní služby, ale i logis-
tické činnosti – skladování a služby s tím
spojené. Zásadní změna přišla s výstavbou
velkých logistických center a využíváním
nových technologií, například čárových
kódů nebo automatických skladů, které
optimalizují logistické procesy. Určitě do-
šlo ke zrychlení služeb i minimalizaci ztrát.
Zboží je dnes elektronicky monitorováno
– například ve Vysokém Mýtě máme na-
plněnou kapacitu 18 000 paletových míst.
Používání moderních systémů nám umož-
ňuje mít všechny důležité informace o kaž-
dé paletě a každém paletovém místě.
V oblasti samotné přepravy je výrazný
posun v technologickém vývoji a úrovni
nákladních automobilů. Dříve se jezdilo se
staršími vozidly, která měla vyšší spotřebu
i emise. Nyní naše vozidla splňují přísněj-
ší nařízení a normy, 90% z nich splňuje
emisní normu EURO 5. Jen pro zajímavost:
Průměrné stáří našeho vozového parku je
2,5 roku. Jeho pravidelná obnova je sou-
částí firemní vize, jak se odlišit od konku-
rence, uspořit na provozních nákladech
a být šetrný k životnímu prostředí.
Mluvíte o pokroku jak v logistice,
tak i dopravě. Dá se tedy říci, že
přeprava zboží je dnes rychlejší?
d
RM: To nelze tak jednoznačně říci. Na-
pří klad se zpřísnila pravidla pro pro-
voz nákladních vozidel. Více se také
sleduje pracovní výkon řidiče, naše vozi-
dla mají nastavenou maximální rychlost na
85 km/h. Na druhou stranu je celý pro-
ces přepravy možné více přizpůsobit
potřebám zákazníka. Používání moder-
ních technologií prakticky odstranilo ja-
kékoliv zbytečné prodlevy v komunikaci
mezi řidičem, dispečinkem a zákazníkem
a přesné navigační systémy optimalizovaly
přepravu. Organizace celého procesu je
na vyšší úrovni, což v konečném důsledku
vede k lepším výsledkům. Kamion nejede
prakticky nikdy prázdný a zvýšil se podí l
tak zvané vykládky na časové okno, kdy
řidič přijede s kamionem rovnou k rampě
bez jakýchkoliv prostojů.
p
www.smidl.cz
Společnost 3M vyslyšelo přání svých zá-
kazníků a uvádí na trh praktická balení
nejoblíbenějších suchých zipů. Nová ba-
lení obsahují 10m samolepicího suché-
ho zipu pro vytvoření 5 metrů spoje. Jde
především o systém 3M™ Dual- lock™
na principu hříbečků, který vytvoří pev-
ný a pružný spoj a zároveň poskytuje
možnost opakovaného rozebrání. Při
spojování se obě strany samolepicího
suchého zipu Dual-Lock™ k sobě přitisk-
nou a stovky hlaviček hřibovitého tvaru
do sebe zapadnou, což poznáme podle
slyšitelného „cvaknutí“. Dobrá pevnost
v tahu umožňuje nahradit nevzhledné
a mechanické příchytky u mnoha apli-
kací. A navíc, samolepící suchý zip Dual-
Lock™ lze až tisíckrát odepnout a zase
zapnout. Dual-Lock ™ poskytuje „nevi-
ditelný“ spoj, který neruší design. V na-
bídce společnosti 3M jsou i suché zipy na
klasickém principu háčků smyček a také
varianty suchých zipů bez lepidla. Suché
zipy i jiné produkty jsou k dostání u 3M
distributorů.
p
www.3M.cz
3M uvádí
do prodeje retailové
balení suchých zipů
Dual-lock
66
aktuality
I
zajímavosti
I
výroèí